Popis problémů eshopu, o kterých víme a které jsme vyřešili nebo aktuálně řešíme.
Internal Server Error
V posledním kroku objednávky se objeví hláška “Internal Server Error”. IČO nevyplňujte do polí, ale vepište ho do doprovodné poznámky. Nezaškrtávejte volbu “Nakupuji na firmu”.
Problém vzniknul začátek roku 2024, patrně odstavením serveru ARES. Na opravě chyby pracujeme.
Nedoručování zpráv na GMAIL
Stává se, že některým zákazníkům, kteří mají svoji emailovou schránku na doméně GMAIL, nepřijdou zprávy odeslané automatizovaně z našeho serveru, na kterém nám běží eshop. Přesto, že jsme podle nápovědy Google aplikovali všechna možná doporučení, stejně je nějaká “umělá inteligence” zcela smaže. Většině zákazníků naše emailové zprávy dorazí, některé zařadí do složky “PROMOAKCE”, některým spadnou do spamové složky a některým tyto zprávy nedorazí vůbec. Jedná se většinou o zprávy ohledně bankovního převodu. Za nás jsme udělali vše co jsme mohli. Pro tento účel je spolehlivější mít email na serveru s českou doménou, tam je úspěšnost doručování asi 99 %.
Dokud neevidujeme úhradu, do té doby zboží nepošleme – viz náš článek Platby převodem
Expirace session
Od jara 2023 zaznamenáváme problém s duplicitně vytvořenými objednávkami, stává se to přibližně u každé dvacáté objednávky. Jedna z variant tohoto problému je, že systém eshopu se chová tak, že když delší dobu hážete do košíku zboží a pak přejdete do pokladny, tak při odkliknutí úplně posledního kroku k objednání to hodí hlášku ohledně vypršené session, stránka se zavře a zboží z košíku zmizí. Zákazník nevědíc co se děje pohotově nakliká znovu to samé do košíku a odešle. Na serveru se tak objeví dvě identické objednávky. Mnohdy nám přijdou dvě objednávky aniž o tom zákazník vůbec ví.
Nám se to zatím nepodařilo nasimulovat. Je možné, že je to závislé na typu operačního systému a na prohlížeči.
Jsme kritizováni, že se k zákazníkům chováme neurvale a nutíme je k rychlému nákupu, podobně jako to cíleně dělají mamutí české eshopy. Nic takového úmyslně neděláme. Na naši obranu bych chtěl říct, že na nastavení našeho eshopu jsem už asi tři roky nesáhnul. Vím, že na pozadí probíhají automatizovaně nějaké nezbytné bezpečnostní aktualizace. Problém neberu na lehkou váhu, jakmile se mi uvolní víc času (snad někdy na podzim), tak se tím budu zabývat.
Zpomalení serveru
Po nasazení modulu pro přepočet z Kč na EUR, který měl za cíl udělat Slovákům nakupování příjemnější, jsme zjistili jisté zpomalení chodu celého shopu. Zkoumal jsem možnosti zrychlení bez nutnosti platit několikanásobek za provoz výkonnějšího serveru.
Problém jsem vyřešil zapnutím cache (vyrovnávací paměti). Takže stránky pojedou velmi svižně, pokud nimi budete jen brouzdat a klikat zboží do košíku. V momentě kdy se přihlásíte ke svému účtu, pojedou nejspíš líně.
Množstevní slevy
Systém slev jsme zrušili.
Do shopu jsme kdysi implementovali modul, který tyto slevy obhospodařoval. Bohužel kvůli přidání plateb v EUR to začalo dělat brikule, když byly nastavené pevné slevy, například sleva 1 Kč při odběru 10 ks a více. Modul přepočtu do EUR ukazoval nesmysly a tak jsme slevy předělali na procentní. To zase přinášelo problémy se zaokrouhlováním a zákazníky to velmi znervózňovalo.
Příklad: brouk stojí 3 Kč/ks a je nastavena sleva 25 % při odběru 10 ks a více. Systém pracující v Kč zaokrouhluje na celé koruny a tak zobrazí 2 Kč, ale uvnitř systému počítá s cenou 2,25 Kč. Když si zákazník naklikal například 10 ks, v košíku se pak zobrazil celkový součet v řádce, detailně: 2 Kč/ks × 10 ks = 23 Kč, což vypadalo jako matematický nesmysl. A to některé zákazníky přivádělo k šílenství, a psali nám pak rozezlené emaily atd.
Řešení za pomoci externích programátorů pro nás bylo kvůli finanční nákladnosti neúnosné (řádově tisíce korun). Náš přínos by byl v tom, že levné položky budeme prodávat ještě levněji. Náš zisk jsme odhadli v řádu korun až desetikorun, maximálně stokorun, takže efektivnější bylo všechny slevy zrušit.
V našem shopu se jedná o programátorské řešení celkem čtyř nezávislých vývojářských skupin, které musíme skloubit dohromady – viz stránka Copyright
Všechno zboží
Už máme tolik položek zboží, že jsme museli hodně navštěvovanou stránku s přehledem všeho zboží utnout. Skript, který generoval celou stránku, začal při tolika položkách způsobovat serveru potíže. Snad časem vymyslíme nějaké náhradní řešení.